کد مطلب:276827 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:227

کشته شدن نفس زکیه
از جمله علائم حتمیه، كشته شدن نفس زكیه است یعنی: سیدی پاكدل كه در مكه ی معظمه، بین ركن و مقام، بدون جرم و گناه به شهادت می رسد.

از حضرت اباجعفر امام محمد باقر علیه السلام روایت شده كه آن حضرت فرمود:

«یكی از علامات، كشته شدن مردیست از دودمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در میان ركن و مقام و نام او محمد بن الحسن «نفس زكیه» است.

و در خبری است كه فاصله ی میان كشته شدن او و ظهور فرج بیشتر از پانزده روز نخواهد بود. و در حدیثی آمده است كه فاصله ی بین كشته شدن نفس زكیه، و خروج حضرت قائم علیه السلام پنج روز خواهد بود. و در حدیث دیگری وارد شده كه این نفس زكیه از اصحاب حضرت مهدی علیه السلام است كه آن حضرت او را پیش از ظهور خود نزد مردم مكه می فرستد تا بشارت ظهور حضرتش را به مردم بدهد و چون او اظهار ظهور حضرت را می نماید، اهل مكه بر او یورش می برند و او را به قتل می رسانند.

از بررسی مجموع روایات وارده ی از معصومین علیهم السلام كه در زمینه ی خروج (نفس زكیه) و كشته شدن او رسیده است، چنین استفاده می شود كه «نفس زكیه» سیدی است «حسنی» و از برخی دیگر مستفاد می شود كه او سیدی حسینی است، اما آنچه بیشتر به نظر صحیح می آید این است كه: نفس زكیه سیدی حسینی و مردی با تقوی و پر فضیلت و از اهل علم و عمل و صاحب نفوذ و با شخصیت است.

به هر حال: اگر این نفس زكیه حسنی باشد، غیر از آن سید حسنی و نفس زكیه ای است كه در پشت كوفه یعنی نجف اشرف به شهادت می رسد [1] و باز غیر از آن حسنی است كه در مكه كشته می شود، و همچنین غیر از آن «سید حسنی» معروف و



[ صفحه 77]



مشهوری است كه در برخی از روایات بعنوان حسنی و در برخی دیگر به عنوان حسینی معرفی گردیده و از خراسان قیام می كند و ایران را متصرف می شود و مردم ایران را از ظلم و بیداد ستم شاهی و شر قدر قدرتان و شهنشاهان نجات می دهد و فرمانروای مطلق ایرانیان می گردد، بلكه این حسنی چنانكه توضیح خواهیم داد، آن سیدی است كه اولا نامش محمد بن الحسن است (نه اینكه حسنی باشد) و دیگر اینكه شهادت، و كشته شدن او، بر دیگر شهادتها و كشته شدنها امتیاز دارد.


[1] درمورد نفس زكيه اي كه در نجف اشرف به شهادت مي رسد در آينده سخن خواهيم گفت.